reklama

Zostať či ísť von?

Po príchode na Slovensko (po dlhom čase) rozhodne nie je núdza o námety na príspevky do akéhokoľvek blogu... Ja som zašla von s priateľkou Zuzanou, ktorá po výške vhupla do slovenského pracovného trhu. Nerozhodla sa ako veľmi veľa jej spolužiakov a známych ísť za hranice. Sedeli sme pri (rozpitých) pohároch s vínom a mne nedalo neopýtať sa, prečo ešte stále niekam nevypadla? Čo ju tu stále drží?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (54)

Je mi jasné, že každému vyhovuje čosi iné. Pri niektorých osobách ma však napadá (nielen pri horeuvedenej Zuzane), že ich skutočne často počujem lamentovať nad prácou (a inými životnými podmienkami tu v SR). Pritom stále usilovne pracujú na svojej nie celkom jasnej kariére. (Možno je to nejasná kariéra len z môjho pohľadu.) Oplatí sa to alebo neoplatí? Čo z toho kto má a nemá?

Strávila som čas mimo republiky okrem iného aj preto, že som si chcela zarobiť nejaké tie extra peniaze. Myslím, že väčšina mojich rovesníkov je na tom tak isto. Možno sa ale mýlim. Možno už na Slovensku vyrastá nová generácia. Šanca zarobiť si niečo viac je však stále asi lákavá. Aj zdokolanenie sa v cudzom jazyku isto príde vhod. Hodiny cudzích jazykov v školách sú úplne iné ako osobné skúsenosti. Toto poznáme každý.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Až teraz som si uvedomila, že moje priateľky, ktoré sa rozhodli ostať na Slovensku, majú na to svoje vážne (dosť podobné) dôvody. Nepriláka ich lepší zárobok ani zdokonaľovanie sa v cudzích jazykoch. Skrátka mi povedali, že im to všetko nestojí za to. Ak si chcú vybudovať čosi tu na Slovensku a neplánujú žiť niekde inde, príde im to ako strata času. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať len toľko, že plánovať to kde budete žiť sa často vôbec nevypláca. Osud si s vami urobí čo chce (prípadne to nemusí byť ani osud) a potom zbohom plány a niekedy aj presvedčenia. Veľký počet mojich známych sa po pobyte v cudzine rozhodli, že aj inde jestvuje život a tak prečo to tam neskúsiť. Zmenili sa im (aj mne) snáď životné priority?
Ja verím, že ak je človek ešte stále ako tak mladý a má možnosť vidieť život aj v iných krajinách sveta, treba to skúsiť. Je snáď pre niekoho akákoľvek cudzina strašiakom? Vŕta mi to hlavou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tí druhí nech je práca aká chce a hoci na Slovensko (čiastočne) nadávajú, stále by nešli von. Pláca možno tiež nie je úplne ideálna, hlavne v pomere k odpracovaným hodinám a strateným nervom. Ale nevadí. Možno budúca vláda s tým čosi urobí. Viem, že sa snažia prežiť častokrát s minimom, ale tiež odpierajú možnosť skúsiť čosi iné nové. Napadlo ma, či je to akýsi strach a lenivosť alebo skutočne ten správny pohľad na vec? Naozaj je stratou času a energie ísť von a potom sa vrátiť a začínať tzv. „odznovu“? Nemám žiadnu odpoveď ale príchod opäť na Slovensko ma prinútil na to myslieť. Tiež mi hlavou lieta priznanie, za ktoré ma možno mnohí (nielen členovia najbližšej rozvetvenej rodiny nebudú mať radi). Po takom dlhom čase si neviem predstaviť, že by som tu mala žiť opäť. Nie je v tom nič zlé, žiadny zlý úmysel. Je to len môj osobný pocit, ktorý pochopí len to kto odišiel a vrátil sa na čas späť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Viem, že asi by nebolo šťastným riešením, ak by sa zrazu všetci medzi 20 a 27 rokom života vzali a odišli preč... Nevidím však dôvod zotrvávať kdesi, kde som neustále s niečím nespokojná. Ak to pravda nie je úplne nemožné a nemôžete sa proste z daného miesta (v tomto prípade Slovenska odísť) aspoň na nejaký čas. Som si istá, že to prinajmenšom rozširuje duševné obrazy jednotlivca.

Mne osobne to dalo celkom neplánovane úplne nový život a snahu nestratiť kontakt s domovinou.

Jana Harris

Jana Harris

Bloger 
  • Počet článkov:  116
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Neskutočne jej chýba písanie... také to tvorivé a odhaľujúce. Má veľkú slabosť na ruky svojho manžela a hudbu z filmov W. Allena. Zoznam autorových rubrík:  Takmer denne z Nového AnglickaMilí priatelia vo sveteVlastná choreografiaTéma na lenivé letné popoludniSlabosti nás všetkých (?)

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu